OKUMANIN ÖNEMİNE DAİR İSTATİSTİKLER

İlkokuldan üniversiteye kadar bütün eğitim kurumlarında ve her kademede, okuma alışkanlığı kazandırmanın eğitiminin olmazsa olmaz on şartından biri olduğunu bu sayfada kapsamlı bir makale halinde yayınladık. Makalemiz aşağıda incelenebilir.

Geçenlerde konu üzerinde duyarlı bir aydın, Japonya\’da metroda, hep birlikte kitap okuyan yolcuların fotoğrafını yayınladı. Söz konusu resmin altına, bizde yine metroda hep birlikte iphone\’u ile oynayanların da görüntüsünü yerleştirerek sorunu çok güzel tarif eden bir afiş yapmış. Afişte çok çarpıcı bir cümle var: İşte i-phone\’u yapanlarla kullananlar arasındaki fark! Bu öğretici ve tokat gibi afişi görünce biz de hemen konuya duyarlı kendi dostlarımıza gönderdik. Birkaç gün sonra, bir başka fotoğraf yayınlandı. Yine Japonya\’da metroda i-phone\’larına bakan yan yana oturmuş Japonlar görülüyordu ve altına \”bizi fena işletiyorlar\”, diye yazmışlardı. Yoruma göre, güya Japonlar da tıpkı bizim gibi yapıyorlarmış.

Bu resim, Facebook\’ta, Twitter\’de, İnstagram\’da ve Watsup\’da epey ilgi gördü ve paylaşıldı. Anlaşılan o ki Japonların bize benzetilmesi sosyal medya takipçilerinin pek hoşuna gitmiş.  Bu üzücü durumu görünce, afişleri bir kenara koyarak, kısa bir yazı ile durumu uluslararası istatistikler yardımıyla bir kez daha açıklığa kavuşturmayı uygun buldum:

1- TÜRKİYE\’DE 95 KİŞİYE BİR KAHVEHANE DÜŞÜYOR. OYSA KÜTÜPHANE BAŞINA DÜŞEN KİŞİ SAYISI ÜLKEMİZDE 68.500.                                                                                    BU SAYI ALMANYA\’DA 7500 KİŞİ. BİZDE SÖZ KONUSU ORAN ALMANYA\’DAKİNİN 9 KATINDAN BİLE FAZLA. ÜLKEMİZDE KİTABA OLAN İLGİNİN AZLIĞI EKONOMİK NEDENLERE BAĞLANARAK AÇIKLANMAK İSTENİR. OYSA KÜTÜPHANEYE GİTMEK VE ÖDÜNÇ KİTAP ALMAK HİÇ PARA HARCAMAYI GEREKTİRMEZ. AMA KAHVEDE PİNEKLEMEK İÇİN MASRAF YAPMAK GEREKİR.

2- ÜLKEMİZDE ÜNİVERSİTE MEZUNLARININ SAYISI, 1965 YILINA GÖRE, 15 KAT ARTTI. AMA KİTAP OKUMA ALIŞKANLIĞI YÜZDE 10 GERİLEDİ. DİPLOMA SAYISINDAKİ MUAZZAM ARTIŞI DA HESABA DAHİL EDERSEK, GERİLEMENİN GERÇEK BOYUTU BÜTÜN DEHŞETİYLE ANLAŞILIR.

3- TÜRK İNSANI ORTALAMA OLARAK 10 YILDA BİR KİTAP OKUYOR.                                   OYSA JAPONLAR YILDA 25 KİTAP (10 YILDA 250 KİTAP) OKUYOR, İSVİÇRELİLER 10 VE       FRANSIZLAR İSE 7 KİTAP.

4- ÜLKEMİZDE DÜZENLİ KİTAP OKUDUĞUNU BEYAN EDENLERİN NÜFUSA ORANI          BİNDE BİR.

JAPONYA\’DA İSE TOPLUMUN YÜZDE 14\’Ü, ABD\’NİN YÜZDE 12\’Sİ DÜZENLİ OLARAK KİTAP OKUDUĞUNU BEYAN EDİYOR. BU ORAN İNGİLTERE\’DE VE FRANSA\’DA YÜZDE 21.

5- 2007 VERİLERİNE GÖRE TÜRKİYE\’DE KÜTÜPHANELERDE 13 MİLYON KİTAP VAR. NÜFUSU TÜRKİYE NÜFUSUNUN 12\’DE BİRİ OLAN BULGARİSTAN KÜTÜPHANELERİNDE İSE 43 MİLYON KİTAP VAR.                                                                BU SAYI RUSYA\’DA 739 MİLYON. ALMANYA\’DA İSE 104 MİLYON.

6- 2009 VERİLERİNE GÖRE, TÜRKİYE\’DE SADECE 1152 KÜTÜPHANE VAR. ALMANYA\’DA İSE KÜTÜPHANE SAYISI 10.531. HER İKİ ÜLKENİN NÜFUSU AŞAĞI YUKARI AYNI AMA KÜTÜPHANE SAYISI ALMANYA\’DA NEREDEYSE 10 KAT FAZLA. BU SAYI İNGİLTERE\’DE 4.620 VE İSPANYA\’DA 5.209 KÜTÜPHANE VAR.

7-ÜLKEMİZDE 493.500 KİŞİ KÜTÜPHANELERE YE KAYDI YAPTIRMIŞ. OYSA BU ORAN İRAN\’DA 7 MİLYON. FRANSA\’DA 16 MİLYON VE İNGİLTERE\’DE 35 MİLYON KİŞİNİN KÜTÜPHANELERDE ÜYELİK KAYDI VAR.

OKUMANIN AVRUPA\’NIN YÜKSELİŞİNDEKİ BİRİNCİ DERECEDEN ÖNEMİNE DAİR YAYINLADIĞIM UYGARLIĞA GİDEN YOL/ ARAŞTIR, KEŞFET, SORGULA, DÜŞÜN VE KENDİN OL! adlı kitabımın ilavesi olarak bu istatistikleri de yayınlıyorum.

\"uygarlıkonyuz\"

 

Söz konusu kitabı okuma lütfunda bulunanlar, konuya neden bu kadar önem verdiğimizi de bilirler. Eğer bu istatistikler değişmezse, Türkiye\’nin Büyük Güçler arasına katılması ham bir hayalden öteye geçmez. Dışarıdan borç alarak refah inşa etmek sürdürülebilir değildir.

Büyük devlet olabilmek için ihtiyaçlarını ithal ederken, karşılığını Hi-Tech ihracatla ödeyebilen ve biraz da biriktirebilen bir devlet olmak gerekir.

BEYLİK SÖZLERİ TEKRARLAYA TEKRARLAYA,     KESKİN LAFLAR EDEREK TÜRKİYE\’Yİ GELECEĞE        TAŞIMANIN İMKANI YOKTUR.                           

 BAŞARININ VE BAŞARISIZLIĞIN TARİHTEKİ ÖRNEKLERİ ORTADADIR. BUNLARI ÇAPIMIZ KADAR İNCELEDİK VE YAYINLADIK. BAŞKA YAYINLARI DA TAKİP ETMEKTEYİZ.

ÜLKEMİZDE SİYASETİN EN BÜYÜK AÇMAZI, SİYASİ ORTAMA, TAM ANLAMIYLA, YAYGIN KULLANILAN ARGO TABİRİYLE MAVRACILARIN EGEMEN OLMASIDIR. 

TÜRK AYDININI KONUYA ÇOK CİDDİ OLARAK                  EĞİLMEYE DAVET EDERİM.                                                     KONU ÜZERİNDE ISRAR ETMELİ VE KARARLI TAKİP YAPMALIDIR.                                                                      KAPIYI ÇALIP KAÇMAKLA SONUÇ OLMAK MÜMKÜN DEĞİLDİR.

ŞU GERÇEĞİ HİÇBİR ZAMAN GÖZDEN UZAK TUTMAYALIM:

KÜLTÜRÜN ÇITASI YÜKSELMEDİKÇE EKONOMİNİN ÇITASI YÜKSELMEZ. ÖNCE KÜLTÜRÜN ÇITASI YÜKSELİR, SONRA EKONOMİNİN ÇITASI ONU GÖLGE GİBİ TAKİP EDER. BURADA EĞİTİMDEN ÇOK DAHA FAZLA BİR ŞEYDEN BAHSEDİYORUM. KÜLTÜREL GERİLİĞİ EKONOMİK GERİLİĞE BAĞLAYANLAR, YA DA EKONOMİ YÜKSELDİKÇE KÜLTÜRÜN DE YÜKSELECEĞİNİ SAVUNANLAR YANILIYOR. TARİH BUNU ONAYLAMAZ. ELBETTE EKONOMİK GELİŞME KENDİNİ BESLEYEN KÜLTÜREL GELİŞMEYİ GERİ DÖNÜP BESLEYEBİLİR VE HIZLANDIRABİLİR. AMA TEMEL OLAN KÜLTÜREL GELİŞMEDİR. KÜLTÜR GERİLİYORSA EKONOMİ DE MUTLAKA GERİLİYORDUR. ÜLKEMİZİN ZENGİN TOPRAKLARINI ADETA İPOTEK EDEREK BORÇ ALARAK Hİ-TECH TÜKETİM MALI İTHAL ETMEKLE EKONOMİ GELİŞMİŞ OLMUYOR. BÜYÜME HIZI GELİŞME GÖSTERGESİ DEĞİL. BUGÜN FIRSAT BULDUKÇA BOL ALIP YİYEN VE BORCU GELECEK KUŞAKLARA HAVALE DEN BİR ZİHNİYET TÜRKİYE\’NİN KUYUSUNU KAZIYOR. 

KÜLTÜR GELİŞTİKÇE, İHTİYACIMIZ OLANLARI DIŞARIDAN İTHAL EDERKEN, BEDELİNİ KENDİ Hİ-TECH ÜRÜNLERİMİZDE ÖDEMEMİZ GEREKİR. BUNU BAŞARMAK İÇİN DÜNYAYI SİSTEMATİK BİÇİMDE TAKİP ETMEK GEREKİR. İKTİDARIYLA MUHALEFETİYLE SİYASETE EGEMEN OLAN MAVRACI ZİHNİYET, GELİŞMENİN ÖNÜNDE TAM ANLAMIYLA TAKOZDUR.